آراء برتر

 
ادامه گفتگو با مرکز ملی پاسخگوئی به سئوالات دینی
نویسنده : رضا نیکخوی منفرد - ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٢۸
 

پاسخ به مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی

نویسنده : رضا نیکخوی منفرد - ساعت ۱۱:۵۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۶

 

عنوان سوال

مالیات

متن سوال

طلاب و علماءحوزه های علمیه پاسخ دهند؟نویسنده : رضا نیکخوی منفرد - ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/۱٧ 1-آیا فقط با مالیاتهای اسلامی کشور را می توان اداره کرد؟ درصورت مثبت بودن پاسخ چگونه؟ 2- اگر پاسخ سئو ال یک مثبت است چه عواملی هم اکنون مانع آن است؟ 3-اگر پاسخ سئو ال یک منفی است چه پاسخی برای توجیه جامعیت مقررات اسلام می توان داد؟ 4-پرداخت هم خمس وهم مالیات هر کدام چه تاثیری در کاهش یا افزایش وصول دریافتی دیگری دارد؟

پاسخ سوال

چنانچه منظور شما از مالیات های اسلامی خمس و زکات است باید در پاسخ گفت خیر امروزه که گستره دولت و خدمات دولت به مردم نسبت به گذشته بسیار وسیع گشته است با این حجم مالیاتهای اسلامی نمی توان هزینه های جاری دولت را تامین نمود و تنها بخش اندکی از هزینه ها را تامین خواهد نمود . بدون شک یکی از ضروری‌ترین مسئله‌ها به هنگام تشکیل حکومت، تشکیل بیت المال و خزانه است که به وسیله آن نیازهای اقتصادی‌حکومت بر آورده شود؛ نیازهایی که در هر حکومتی وجود دارد. هر جامعه ای دارای افرادی از کار افتاده، بیمار، یتیمان بی‌سرپرست، معلولین و امثال آن می‌باشد که باید مورد حمایت قرار گیرند. نیز برای حفظ موجودیت خود در برابر هجوم دشمن، نیاز به سربازان مجاهدی دارد که هزینة آن‌ها توسط حکومت پرداخت می‌شود، همچنین کارمندان حکومت اسلامی، هر کدام نیازمند صرف هزینه هایی است که بدون یک پشتوانه مالی منظم و مطمئن سامان نمی‌پذیرد. مالیات نوعی هزینه برای اداره مردم در یک جامعه به هم پیوسته است. یعنی کسی که از جاده‌ها استفاده می‌کند، از امنیت بهره می‌گیرد، از رسانه‌های جمعی کمک می‌گیرد و ازدیگر امکانات بهره مند می‌گردد. اگر این امکانات نبود،کار اقتصادی ممکن نمی‌شد،یابهره کمی داشت. و مشکلات دیگری برای مردم به وجود می‌آمد بنابراین دولت اسلامی وظیفه دارد سهمی از هزینه‌های عمومی دولت را که درانجام امور اقتصادی و رفاهی مؤثراست بپردازد واین یک امر طبیعی است. لذا بر مردم واجب است تا هزینه‌های زندگی اجتماعی و مدنی خود را بپردازند و این مهم ممکن نیست مگر با پرداخت مالیات. حال اگربعدازپرداختن مالیات، چیزاضافه ای در طی یک سال باقی نماند، خمس به او تعلق نمی‌گیرد واگر اضافه ماند80 درصد آن مال خوداواست و20 درصد اضافه خمس است. بنابراین اولا خمس بر مقدار اضافه بر خرج سال یعنی بر پس انداز تعلق می‌گیرد، در حالی که مالیات از همان ابتدا حساب می‌شود. ثانیا موارد مصرف خمس غیر ازموارد مصرف مالیات است. خمس درحال حاضر عمدتا صرف گسترش فرهنگ اسلام و تشیع، تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی و حفظ عقاید وارزش‌ها میگردد. بنا بر این،اساسا نباید قلمرو مالیات را با وجوه شرعیه مخلوط کرد. البته درمصرف زکات می توان مصادیق مشترکی یافت و در موارد مشترک هزینه نمود اما میزان در آمد حکومت اسلامی از زکات در برابر هزینه های لازم و جاری دولت بسیار اندک است. نظر به این که مالیات باید از در آمد های جاری مردم کسر گردد و جزء هزینه های روز مره آنان به حساب آید یعنی در کنار تمام هزینه های جاری زندگی جای دارد مقدم بر خمس است یعنی مردم باید پس از هزینه کردن و یا پرداختن تمامی این هزینه ها چنانچه در پایان سال اندوخته اضافی داشتند خمس آن را بپردازند. نتیجه آن که پرداخت مالیات به دلیل مقدم بودن بر خمس می تواند در پرداخت خمس تاثیر منفی بگذارد و بعضا اندوخته ای باقی نماند تا متعلق خمس قرار گیرد.

توضیحات:


دوست گرامی !
این پاسخ از طریق سایت پاسخگو و توسط کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای شما ارسال گردید.
در این مرکز پرسشها پس از ثبت به گروه های علمی تخصصی ارسال و پس از ارزیابی، ویراستاری از نمونه خوانی برای شما ارسال می گردد.
لازم به یادآوری است که قبل از ارسال هر سوال ، با مشاهده آرشیو پاسخ ها، می توانید علاوه بر مطالعه دیگر مقالات به پاسخ بسیاری از سوالات خود دست یابید. همچنین با عضویت در این سایت شما می توانید در قسمت پرسش های من تمام پرسش های ارسالی خود، به همراه پاسخ آن را مشاهده نمایید.
لینک عضویت در سایت:
http://www.pasokhgoo.ir/user/register
لینک ارسال پرسش جدید:
http://www.pasokhgoo.ir/node/add/porsesh
برای به بحث گذاشتن پرسش خود با کارشناسان مرکز و کاربران، از سایت گفتگوی دینی و کانون گفتگوی قرآنی استفاده نمایید.

مرکز ملی پاسخگوی به سئوالات دینی

 با سلام وتشکر از اینکه به یک سئوال ونصفی از چهار پرسش پاسخ دادید،ولی باید بگویم که پاسخ شما بیشتر جنبه کلیشه ای دارد وبیشتر برای این است که پاسخ بدهید که در کنار پرداخت خمس وزکات پرداخت مالیات هم توجیه دارد.اینکه پاسخ داده اید که با خمس و زکات  با توجه به وظایف ومسئو لیتهای دولت از قبیل آموزش وپرورش ،درمان  وغیره بامالیاتهای اسلامی نمی توان کشوررا اداره کرد اولا عبارت نمی توان زمانی می تواند به کارآید که اطلاعات جامعی راجع به کل ظرفیتهای موجود درکشورداشته باشید برای مثال کارشناسان شما می دانند چه تعداد معادن در کشوردر حال بهره برداری است اگرمن بگویم چنانچه طبق مقررات خمس از این معادن خمس دریافت گردد یک سوم یا یک دوم هزینه های کشور را تامین می کند، کارشناسان زمانی می توانند بگویند خیر این اخبار شما صحیح نیست که اطلاعات دقیق از کل ظرفیتهای موجود داشته باشند خدا وکیلی کارشناسان مرکز پاسخگویی یک درصد این اطلاعات را دارند بر خلاف نظر شما بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی( رض) عقیده داشت که بامالیاتهای اسلامی به خوبی می توان کشور را اداره کرد به کتاب ولایت فقیه وی مراجعه کنید،ثانیا برفرض اینکه با خمس و زکات نتوان بطور کامل کشور را اداره  کرد آیا اسلام ازحیت مالیتهای جدیدی که بتواند وضع کند آنقدر فقیر است که می بایست متوسل به قوانین غربی شود  قانون مالیتهای فعلی از فرهنگ غربی اقتباس شده ومشحون از ایرادات است که اینجانب در پایانامه کارشناسی ارشد در فصل چهارم وپنجم آن مفصلا توضیح دادم که قسمتهایی ازآن در وبلاگ آراء برتر درج شده که کارشناسان محترم آن مرکز را دعوت به مطالعه آن می نمایم آنگاه چنانچه به عقیده خود باقی باشند با پاسخ مجدد آن مرکزبحث را ادامه میدهیم.ومن الله توفیق (رضا نیکخوی منفرد قاضی بازنشسته)

 با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخکویی به سوالات دینی
متاسفانه قادر به مطالعه پایان نامه شما نمی باشیم
اگر همه مردم خمس و زکات اموال خود را پرداخت می کردند بسیاری از نیاز
مندی های جامعه برطرف می شود. اما متاسفانه، این گونه نیست و وجوهات
پرداختی مردم، کم می باشد.
توجه داشته باشید که اگر حکومت اسلامى معدنى را استخراج کند خمس به آن
تعلّق نمى‏گیرد.(1)
بنابراین با توجه به اینکه خمس به این گونه معادن تعلق نمی گیرد نمی توان
برای تامین منابع ، روی خمس معادن حساب باز کرد.
امیدواریم که با ظهور امام زمان (ع) برکات زمین و آسمان فراوان شود و همه
مردم از نظر مادی بی نیاز شوند و قانون مالیات هم برداشته شود.
پی نوشت :
1. آیت الله مکارم، توضیح المسائل ،م

ادامه گفتگوبا مرکز ملی پاسخگوئی به سئوالات دینی

نویسنده : رضا نیکخوی منفرد - ساعت ۵:۵٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٢۱

 

 

با سلام وتشکر از اینکه بحث را ادامه دادید انشاءالله نتیجه خوبی از این بحث گر فته شود قبل از شروع وادامه گفتگو لازم می دانم بیان کنم که این گفتگواز طریق اینترنت در وبلاگ آراء برتر متعلق به نگارنده به جهت اهمیت موضوع ومشارکت اهل فن با اعلام نظرشان در معرض بازدید عموم قرار می گیرد در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان جرائم مالیاتی ونقش آن در تعدیل ثروت وعدالت اجتماعی چون مرتبط با موضوع  مورد گفتگو بود درخواست نمودم مختصری که در وبلاگ منتشر شده ملاحطه نمائید. اینطور بنطر می رسد که بعد از انقلاب اسلامی نسبت به مالیاتهای اسلامی خیلی بی توجهی شده است بعد ازانقلاب اسلامی ما حدود وقصاص، دیات وتعزیرات را  قانونمند کردیم ولی به سراغ مالیاتهای اسلامی نرفتیم وبا همان قوانین مالیاتی که مقتبس از قوانین غربی بوده با مقداری دست بردن در این قوانین همین قوانین اجرا شده است در صورتی که در زمان پیامبر اسلام محمد (ص) وامام علی (ع) اگر حدود وقصاص اجرا می شد حکومت با مالیاتهای اسلامی که همان خمس وزکات وخراج وغیره بوده است اداره می شد .بسیاری از جرائمی که در کشور رخ داده ودادسراها ودادگاهها را پر از پرونده  نموده ریشه در فقرو مسائل مالی دارد که نگارنده معتقد است که اگر مالیاتهای اسلامی اجرا می شد وضع چنین نبود وما این همه زندان وزندانی نداشتیم هم اکنون طرح اصلاح قانون مالیاتها مطرح است اگر اندیشمندان حوزه علمیه  با کسب اطلاع از وضعیت مالی کشور طرح جامع مالیاتهای اسلامی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند آیا مجلس آنرا نخواهد پذیرفت مگر غیر از این بوده و هست که درهر دوره مجلس شورای اسلامی تعداد زیادی از تحصیلکرده های حوزه علمیه حضور داشته اند مالیاتهای اسلامی چون ریشه در وحی دارد با فطرت انسان ساز گاری و مورد پذیرش واقع می گردد وبعلت شفاف وقابل فهم بودن آن براحتی قابل اجرا است در نقد ونا کارائی نظام مالیاتی فعلی دهها پایان نامه وصدهها مقاله نگارش یافته ودر پایان نامه نگارنده در فصل چهارم پنجاه مورد اشکالات ونقائص آن بیان گردیده که چند مورد آن در وبلاگ آراء برترآورده شده است ا ما متاسفانه بیشتر  تحقیقات در علوم انسانی  در کتابخانه ها خاک می خورد. اینکه بیان داشتید( اگر همه مردم خمس و زکات اموال خود را پرداخت می کردند بسیاری از نیازهای جامعه بر طرف می شد اما متاسفانه این گونه نیست و وجوهات مردم کم است.) سئوال این است که اگر چنین است آیا کوتاهی در تبلیغ معارف دینی وعمل واجرای تعالیم دینی نیست؟ عده ای که پایندی به مسائل دینی ندارند  یا اعتقاداتشان ضعیف است می گویند ما مالیات می دهیم دیگر چه خمسی بدهیم در صورتی که بسیاری از همین افراد به انحاء مختلف از مالیات قانونی خود  نیز فرار می کنند اگر همین قانون مالیاتها درست اجرا می شد اینقدر فاصله طبقاتی درکشور نبود و با این همه ثروت ومنابع مالی کشور نمی بایست در کشور فقیر می داشتیم. شما بیان داشتید که لازم است بدانم  که معدنی را که دولت استخراج می کند خمس ندارد بله خمس ندارد چون دولت باید همه منافع حاصل از معدن را به مصرف عموم برساند بحث ما در مورد معدن دولتی نبود بلکه نظر اخذ خمس به جای مالیات از معادن خصوصی وفق مقررات شرعی بود جهت اطلاع عرض می کنم که شما از طریق جستجو در اینترنت از طریق گوگل باعبارت لیست معادن می توانید هم تعداد معادن خصوصی و هم جزئیات آنرا ملاحطه کنید  فقط در مورد معادن سنگهای زینتی ونما 200 معدن در لیست است که علاوه بر تامین نیاز داخل کشور سالانه میلیونها تن به خارج از کشور صادر می شود ومیلیونها دلار هم عاید بهره برداران آن می شود برای اینکه فاصله مالیات پرداختی توسط بهره برداران خصوصی را با میزان خمسی که اگر مالیات نبود می بایست پرداخت می کردند درک گردد چند طلبه علاقمند را جهت بررسی آن با اذن از مقامات اداری مربوطه روانه  چند معدن خصوصی واداره مالیات مربوطه بمائید واگر بهره بردارانی از  معدن خصوصی بودند که هم  مالیات وهم وجوهات شرعی را پرداخته اند مقایسه ای بین پرداختی هائی که نموده با میزان واقعی که طبق موازین شرعی می بایست  پرداخت می کردند بنمائیدگر چنین اقدامی نمائید مطمئن باشید به نتایج خوبی دست خواهید یافت متذکر می شوم که انقلاب اسلامی با خون دهها هزار شهید و جانبازی هزاران رزمنده برافراشته گردیده وآرمان همه آنها تحقق موازین اسلامی بوده است انشا الله آقا امام زمان صلوات الله علیه در زمانی که خدا بخواهد ظهور کرده وموازین صحیح ودقیق اسلام را اجرا خواهد کرد اما آیا وظیفه مسلمین در غیاب ایشان تعطیلی موازین اسلامی است؟ آیا منتظرین واقعی نباید با بکار بستن تعالیم دینی زمینه طهور را فراهم نمایند.درپایان یادآور می شوم که اینطور نیست که نگارنده حرف جدیدی را گفته باشد در خصوص مالیاتهای اسلامی از طرف مرکز مطالعات فقهی و اقتصادی مالیاتهای اسلامی و دفتر مطالعات وتحقیقات مالیاتی در تیرماه سال 1378 همایشی در دانشگاه مفید قم برگزار شده است و اساتیدی از حوزه و دانشگاه مطالبی بیان داشته اند که مجموع مقالات آن منشر گردید ه است و حجت الاسلام د کترمحمد تقی گیلک حکیم آبادی رساله استادیار  د انشگاه مازندران دکترای خود را با عنوان جایگزینی مالیات بر درآمد با خمس وتبیین آثار آن بر برخی متغیرهای کلان  در چند سال قبل دفاع نموده است که بصورت خیلی  کارشناسانه در پاسخ به سئوالا ت می تواند مرکز ملی پاسخگوئی به سئوالات دنی را یاری دهد .ومن الله توفیق(رضا نیکخوی منفرد کارشناس ارشد حقوق جزا) 

 

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ما به سوال های مورد ابتلای مردم پاسخ می دهیم. لطفا نظرات خود را با آیت
الله مکارم شیرازی مطرح فرمایید. تا انشاء الله مفید فایده باشد.

 

با سلام وتشکر از اینکه تا اینجا پاسخگو بوده اید موضوع مالیاتهای فعلی بسیار مورد ابتلای مردم است خواهشمند م با توجه به  دسترسی    مرکز  پاسخگوئی به علما و اندیشمندان در حوزه اقتصاد اسلامی ادامه بحث را به ایشان واگذار نمائید البته اگر حضرت آیه الله العظمی مکارم یا هریک از مراجع عظام وعلماء گرام وطلاب محقق با توجه به اهمیت موضوع ونقش آن در ساختار اقتصادی کشور به سئوالات اولیه پاسخ دهند چه بسا قانونگذاران را به جای اصلاح قانون فعلی وادار به تدوین قانون مالیاتهای اسلامی بنماید چه ایرادی دارد که سازمان تبلیغات اسلامی یا د فتر تبلیغات اسلامی یا مدیریت حوزه از باب یک دستور اسلامی که غالبا در قران در کنار اقامه نماز ادای زکات هم تاکید شده که بنا به قول بعضی از علما از جمله ایت الله مجتهد شبستری مفهوم زکات در قران خمس را هم در برمی گیرد نسبت به اجرا آن اهتمام ورزند وپرسشنامه ای در موضوع سئوالات یا ازنوع همین سئوالات از طلاب ومدرسین حوزه علمیه سئوال کنند وپاسخها را هم از طریق اینترنت در معرض ملاحظه عموم قراردهند تاعموم را آماده برای پذ یرش آن نمایند، هرچند عموم مردم اگر یک مالیات بدهند وبدانند که وظیفه شرعی خود را انجام می دهند بدون شک استقبال خوبی خواهند داشت.همانطور که مقررات جزائی  اسلام در کشور قانونمند شده  مقررات مالی ومالیاتی بنظر قابلیت قانونمند شدن را دارد ومطمئنا نه تنها خللی به وضع مالی حوزه وارد نمی کند بلکه بسیار مفید هم خواهد بود .ومن الله توفیق

 

 

 

 

 


 
comment نظرات ()